....................................................................

Monday, May 12, 2008

Mindaku

Salam...
Membimbangkan!!!
Sejak kebelaknagan ini krisis makan terutama sttok beras kerapp dibangkitkan...
Sana sini tak cukup beras...
Negara aku ni walupun sekali imbas macam ramai sangat dah yang dok tanam padi tapi hakikatnya kita masih mengimpot daripda negara seperti Thailand lebih 30%... Dulu sebelum mai belajaq pertanian kat UPM ni aku sendiri pun tak tau... Maklum la kat Kg pun aku dok buat bendang... Rasa tiap2 musim bertan2 hasil padi dituai... Lupa plak aku yang rakyat Malaysia ni kuat makan...
Dari emerhatian disebalik tabir ada beberapa punca yang sampai bawa negara ke tahap tak cuku beras...
  • Tanah Sawah yang makin berkurang.. Pakat2 seronok dok menambak kawasan buat perumahan.. Selain tu dengan harga komoditi sawit yang makin meningkat petani kita beralih plak dari tanam padi ketanam sawit....---- Nampak gaya kena pakai juga idea tanam padi atas bumbung mcm sorang M.B sebuah negeri cadangkan dulu..
  • Agensi yang terlibat untuk memajukan kawsan padi seperti MADA, KADA dll main banyak.. Dari kawan2 aku dok cerita agensi2 ni dok jadi platform orang politik bina pengaruh kat situ.. Bila nak dekat P.raya pakat2 ishtihar projek itu dan ini, mcm2 peruntukan masuk, kununya... tp dari perkembangannya apa pun tarak... --- Bila la nak telus 'budak2' politik negara ni...
  • Nanti sambung lain plak...

No comments: